WSPÓLCZYNNIK PRZYCZEPNOSCI
WSPÓŁCZYNNIK PRZYCZEPNOŚCI . Współczynnik przyczepności jest ilorazem reakcji stycznej do nawierzchni drogowej, która może spowodować względne przesunięcie się płaszczyzny dotyku opony samochodowej po nawierzchni przez reakcję normalną, skierowaną prostopadle do nawierzchni. Jest to analogia do znanego z mechaniki określenia współczynnika tarcia między dwoma ciałami twardymi. Dlatego też często uważa się, że współczynnik przyczepności i współczynnik tarcia są pojęciami równorzędnymi. W rzeczywistości jest to możliwe zwłaszcza dla dróg o nawierzchni twardej (sztywnej betonowej, kostkowej, klinkierowej itp.). W przypadku takich nawierzchni możliwość przekazywania reakcji stycznej do obwodu koła na nawierzchnię jest uwarunkowana prawie wyłącznie tarciem między oponą i nawierzchnią na powierzchni dotyku. Współdziałanie natomiast koła samochodu z drogą o nawierzchni miękkiej (elastycznej, np. bitumicznej nagrzanej i rozmiękczonej, t uczniowej, niedostatecznie związanej itp.) jest zupełnie inne. W takich przypadkach koła samochodów mogą podlegać poślizgowi lub ślizgać się wskutek częściowego niszczenia nawierzchni drogowej, następującego pod wpływem reakcji stycznych na obwodzie koła. Takie same zjawiska obserwujemy na drogach gruntowych nie mających ulepszenia, a zwłaszcza na odcinkach piaszczystych, błotnistych itp. [hasła pokrewne: , mitsubishi canter opinie, legalizacja butli lpg poznań ]