Użytkowanie samochodu
Samochody VOLKSWAGEN 1200, 1300 i 1500, odznaczające się niekonwencjonalną budową, dzięki swej trwałości i niezawodności zyskały sobie ogromną rzeszę zwolenników na całym Świecie. Przebieg tych samochodów do naprawy głównej często przekracza 200 tys. km. Charakterystyczną cechą samochodów VW jest również to, że nie wymagają one docierania przez użytkowników. Podstawowym jednak warunkiem bezawaryjnej i wieloletniej pracy tych samochodów jest prawidłowa eksploatacja oraz właściwa i terminowa obsługa zgodna z zaleceniami wytwórni.
Silnik pracuje najbardziej prawidłowo w zakresie prędkości obrotowych zawartych między maksymalnym momentem obrotowym a maksymalną mocą. W tym zakresie silnik rozwija największą moc użyteczną, ma wysoką sprawność, najmniejsze obciążenie mechaniczne oraz zużycie poruszających się części i mechanizmów.
Jako najbardziej ekonomiczne wytwórnia zaleca następujące prędkości na poszczególnych biegach: [przypisy: nordglass zielona góra, kontrolki opel astra, mitsubishi canter opinie ]
— na II biegu od 10 do 35 km/h, — na III biegu od 30 do 55 km/h, — na IV biegu od 50 do 95 km/h.
Aby zapobiec przeciążeniu silnika, należy jeździć samochodem na takim biegu, który zapewnia pracę silnika w zakresie odpowiednich prędkości obrotowych. Jeżeli więc warunki drogowe (np. wzniesienie, piasek, śnieg) powodują taki wzrost oporów jazdy, że prędkość obrotowa silnika maleje, należy niezwłocznie przełączyć wyższy bieg na niższy, co zapewni znów pracę silnika w zakresie zalecanych prędkości.
Samochody VW są dość ekonomiczne pod względem zużycia paliwa, zwłaszcza podczas jazdy poza miastem. Zużycie paliwa, jak w każdym samochodzie, zależy od wielu czynników. Jednym z najbardziej istotnych czynników jest prędkość jazdy. Im większa prędkość, tym większe zużycie paliwa. Ze względu na wzrastający gwałtownie opór powietrza uwidacznia się to szczególnie przy prędkości powyżej 100 km/h.
Podczas badań testowych samochodu VW 1300 przez AUTO MOTOR und SPORT uzyskano następujące wyniki:
— jazda na autostradzie z prędkością 105 km/h — 9,8 1/100 km
— jazda na autostradzie z prędkością 115 km/h — 11,1 1/100 km
— jazda na drogach III kl. z prędk. 60 km/h — 9,1 1/100 km
— jazda na drogach III kl. z prędk. 75 km/h — 10,4 1/100 km
— jazda na krótkich odcinkach 9,0+10,5 1/100 km
— średnie zużycie paliwa podczas testu 9,6 1/100 km