Foteliki samochodowe
Rajdowe i dzieciece foteliki samochodowe.

Regulacja luzu

Posted in Uncategorized  by admin
September 7th, 2016

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie jednego lub paru sworzni kulistych w mechanizmie kierowniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Sworznie kuliste są tak zaprojektowane, iż nie wykonuje się przy nich obsług okresowych. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tego stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można wyregulować we własnym zakresie według wskazówek podanych niżej. [więcej w: paralotnie, przekładnia zębata, podnośniki towarowe ]

Jeżeli poruszając kołem kierownicy (przy podniesionym przodzie samochodu) stwierdzimy, że nie porusza się przy tym ramię przekładni, należy wyregulować luz między ślimakiem a rolką. Luz ten reguluje się śrubą po zluzowaniu kluczem 19 mm przeciwnakrętki, przy czym śrubę należy wkręcać aż do usunięcia wyczuwalnego luzu na kole kierownicy. Obracając kołem kierownicy od jednego do drugiego skrajnego położenia sprawdza się, czy koło obraca się bez wyczuwalnych oporów, szczególnie w pobliżu położeń skrajnych. Jeżeli przy tak przeprowadzonej regulacji nie udaje obracaniu kołem kierownicy, należy dokręcić przeciwnakrętkę w takim położeniu śruby, aby luz był najmniejszy, a koło kierownicy obracało się bez wyczuwalnego oporu i przystąpić do regulacji luzu osiowego wału kierownicy.

Luz osiowy wału kierownicy jest regulowany podkładkami. Regulację wykonujemy przez wyjęcie jednej lub kilku podkładek po uprzednim odkręceniu czterech śrub E i zdjęciu dolnej pokrywy przekładni. Po złożeniu i dokręceniu pokrywy, wał powinien obracać się bez zwiększonych oporów i bez luzu osiowego. Jeżeli stwierdzono zwiększony opór przy obracaniu kołem kierownicy, nalezy założyć z powrotem jedną z wyjętych podkładek.

Ogólną zasadą regulacji przekładni kierowniczej jest kasowanie wszelkich luzów, ale do granic nie powodujących wyczuwalnego zwiększenia oporów ruchu mechanizmu.

Luz pedału sprzęgła powinien wynosić Około 25 mm. Jeżeli luz ten jest mniejszy lub większy, należy wykonać odpowiednią regulację. Do regulacji samochód należy ustawić na kanale lub na podnośniku. Aby wykonać regulację, należy:

— zluzować przeciwnakrętkę znajdującą się na końcu cięgła wyciskowego pedału sprzęgła,

— obracając nakrętkę regulacyjną ustalić prawidłowy skok jałowy pedału sprzęgła,

— dokręcić przeciwnakrętkę oraz posmarować smarem stałym końcówkę cięgła wyciskowego.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)