Reakcja styczna X kola toczonego ma kierunek przeciwny ruchowi kola
Reakcja styczna X koła toczonego ma kierunek przeciwny ruchowi koła. W tym przypadku siła tarcia warunkuje toczenie, a nie ślizganie się koła po nawierzchni. Reakcja X dla koła napędowego jest skierowana zgodnie z ruchem koła. Reakcją jest siła tarcia pomiędzy kołem a nawierzchnią drogi jest ona skierowana zgodnie z kierunkiem ruchu samochodu i pozostaje w stosunku prostym do ciężaru przypadającego na koła napędowe samochodu: X = Gl cP gdzie: Gl – ciężar przypadający na koła napędowe (około 0,65 G), cP – współczynnik przyczepności opony do nawierzchni (współczynnik tarcia posuwistego). Reakcja normalna Z określa opory ruchu, powstające podczas toczenia się koła. Kierunek tej reakcji zależy od wzajemnego stosunku odkształceń opony i nawierzchni, tj. od kształtu płaszczyzny dotyku. Rozróżniamy tu trzy możliwości a) odkształcenie drogi jest małe w porównaniu z odkształceniem ogumienia (np. toczenie się ogumienia elastycznego po nawierzchni twardej) b) odkształcenie ogumienia jest małe w porównaniu z odkształceniem nawierzchni (np. poruszanie się koła o obręczy twardej po nawierzchni miękkiej) [przypisy: auto komis lech, wymiana sprzęgła cennik, auto express imielin ]