Przyczepy niskopodwoziowe
Przyczepy niskopodwoziowe. Do przewozu na większe odległości ciężkich i średnich maszyn drogowych, ciężkich niepodzielnych ładunków oraz prefabrykatów stosuje się ciężkie przyczepy niskopodwoziowe (tzw. trajlery). Nośność takich przyczep dochodzi do 120 T stosowane w budownictwie drogowym przyczepy mają nośność do 40 T. W celu zmniejszenia nacisku jednostkowego na nawierzchnię drogową przyczepy te wyposażone są w większą ilość kół, dochodzącą nawet do 40 sztuk. Podstawowym warunkiem konstrukcyjnym przyczepy jest umieszczenie jej środka ciężkości jak najniżej ze względu na stateczność przyczepy w czasie jazdy i łatwość załadowania. Na przedniej części przyczepy zwykle zamocowana jest ręczna wciągarka do ładowania, a w tylnej części znajdują się zawiasowo połączone wjazdy na platformę, które w czasie przejazdu podnosi się albo odpina. Tylne koła przyczepy mają niezależne zawieszone dzięki czemu przyczepa dobrze znosi nieró wność drogi. Przyczepa wyposażona jest w hamulce pneumatyczne lub hydrauliczne sprzężone z ciągnikiem. Wśród przyczep niskopodwoziowych do przewozu ciężkich ładunków można wyróżnić trzy zasadnicze typy: a) pojedynczą przyczepę niskopodwoziową, najdogodniejszą w użyciu i najpowszechniej stosowną, b) dwuczłonową przyczepę krótko sprzężoną, której człony można rozsuwać, a tym samym dostosować do długości ładunku c) naczepę nisko podwoziową, której niedogodność polega na konieczności użycia do przewozu ciągników tej samej marki co i przyczepa [hasła pokrewne: autocraft stalowa wola, depollution system faulty citroen, impol otomoto ]