Przyczepy do przewozu dlugich ladunków
Przyczepy do przewozu długich ładunków. Do przewozu długich ładunków, np. drewna okrągłego i tartego, rur, stali zbrojeniowej itp. stosuje się przyczepy jednoosiowe (osie przyczepowe), których zadaniem jest jakby przedłużenie platformy samochodu ciężarowego lub przyczepy skrzyniowej w Polsce są produkowane seryjne przyczepy kłonicowe typu D-lO, składające się z dwóch części. Część pierwsza przyczepy może być zastosowana jako przedłużenie platformy ładunkowej samochodu lub skrzyniowej przyczepy samochodowej, natomiast obie części łącznię stanowią samodzielną przyczepę do przewozu dłużyc, ciągnioną przez samochód lub ciągnik. Przyczepa kłonicowa składa się z następujących części ramy nośnej, ramy podwozia, urządzenia zwrotnego, dyszla, hamulców i zestawów koro. Rama nośna składa się z dwóch oddzielnych ram, spiętych sworzniem na przednim i tylnym wózku podwozia. Ramy są całkowicie spawane i zaopatrzone w poprzeczne zęby, zapobiegające przesuwaniu się przewożonego materiału. Rama podwozia, składająca się z dwóch czworobocznych ram wózków, spawanych z ceowników, połączona jest za pośrednictwem resorów z osią zestawu kołowego. Przyczepa zaopatrzona jest w dwa hamulce najazdowy, działający samoczynnie na szczęki hamulców kół przednich w czasie hamowania pojazdu ciągnącego, oraz ręczny, działający na szczęki hamulców kół tylnych. Hamulce zdolne są utrzymać obciążoną przyczepę na spadku do 20 %. [hasła pokrewne: wymiana sprzęgła cennik, nordglass zielona góra, zapowietrzone sprzęgło objawy ]