Foteliki samochodowe
Rajdowe i dzieciece foteliki samochodowe.

Posts Tagged ‘szkoła paralotniowa’

Budowa układu hamulcowego

Posted in Uncategorized  by admin
September 6th, 2016

Hamulce hydrauliczne w samochodach FIAT 850, działające na wszystkie cztery koła jezdne, są typu bębnowego samowzmacniającego (tzw. szczeki pływające). W tego rodzaju hamulcach dolne końce szczęk są osadzone na sworzniach oporowych umieszczonych w specjalnym łączniku nie zespolonym z tarczą hamulcową. Szczęki hamulcowe dociskane są do bębna przez rozpieracz hydrauliczny.
Budowę hamulca hydraulicznego (nożnego) i mechanicznego (ręcznego) ilustruje rysunek 3.36.
Warto zwrócić uwagę na to, że okładziny cierne szczęk hamulcowych nie są nitowane do szczęk, lecz klejone specjalnym klejem. Czynność ta wymaga przestrzegania ścisłej technologii, aby uzyskać prawidłowe połączenie warstwy okładziny z metalem szczęki.
Zastosowanie klejonych okładzin zwiększyło wydatnie ich trwałość. Praktycznie mogą się one zużywać prawie aż do samego metalu szczęki hamulcowej, co przy umiarkowanej jeździe powinno starczyć na pełny przebieg międzynaprawczy samochodu.
Do interesujących odmienności w systemie regulacji odstępu między okładzinami ciernymi a powierzchnią wewnętrzną bębna hamulcowego jest rozwiązanie (zastosowane również w samochodach FIAT 500 D), w którym zamiast mimośrodów regulacyjnych zastosowano urządzenie do samoczynnego regulowania tego odstępu.Urządzenie to, znajduje się w kołach przednich i tylnych. Składa się ono dla każdej szczęki z dwóch gwintowanych tulei skręcanych ze sobą, które nakłada się na trzpień w tarczy hamulca, dwóch podkładek ciernych w kształcie pierścieni oraz sprężyny mającej za zadanie dociskać te podkładki do powierzchni bocznych szczęki hamulcowej, w której znajduje się specjalny podłużny otwór.Z tym urządzeniem współpracuje również sprężyna ściągająca stale obydwie szczęki razem do siebie. Luz między otworem tulei oraz między tuleją luzem między szczęką w szczęce a średnicą gwintowanej a trzpieniem tarczy hamulca jest więc a bębnem. [podobne: szkoła paralotniowa, serwis samochodów, części samochodowe ]
Z chwilą naciśnięcia nogą na pedał z pompy, działając na tłoczki rozpieracza, i następnie dociska okładzinę cierną nacisku nogi na pedał sprężyna ściąga pokonując opór podkładek ciernych i między okładziną a bębnem.
Do interesujących szczegółów konstrukcyjnych układu hamulcowego omawianych samochodów należy konstrukcja samych bębnów hamulcowych, które mają odmienną budowę dla kół przednich i tylnych. Bębny przednich kół są wykonane z żeliwa i stanowią jedną całość z piastą koła, natomiast tylne z żeliwa albo ze stopu aluminium z wtopioną jako wzmocnienie wkładką żeliwną.
Modele FIAT 850 Coupe i Spider mają zastosowanie na wszystkie 4 koła jezdne hamulce tarczowe z samoczynną regulacją luzu między nakładkami i tarczą hamulca. Z wyjątkiem czynności wymiany nakładek, które wykonuje się w razie potrzeby, pozostałe czynności przy układzie hamulcowym tych modeli są analogiczne jak przy samochodach FIAT 850 Standard i Special.

Comments Off

Posts Tagged ‘szkoła paralotniowa’

Budowa układu hamulcowego

Posted in Uncategorized  by admin
September 6th, 2016

Ruch nakrętki podczas jej odkręcania 0 300 będzie ruchem w lewo, a raz ruchem w prawo.
Osobnego omówienia wymaga sam sposób zabezpieczenia nakrętki centralnej piasty koła. Otóż w omawianych modelach samochodów wykonuje się ten zabieg za pomocą wgniotu cylindrycznej nakrętki w rowek na czopie piasty przy użyciu specjalnych kleszczy o symbolu FIAT A-74 128, za pomocą których wgniata się część cylindryczną nakrętki, zabezpieczając ją w ten sposób przed odkręceniem. Zgodnie z zaleceniami fabryki nakrętka taka jest wyłącznie do jednorazowego użycia. Po wyprostowaniu wgięcia za pomocą wybijaka nakrętka nie powinna zostać ponownie wkręcana na czop zwrotnicy, gdyż osłabione zostało jej zabezpieczenie.
Po każdorazowym regulowaniu położenia nakrętki należy sprawdzić wielkość luzu osiowego. Przed ostatecznym dokręceniem nakrętki centralnej, a konkretnie przed złożeniem piasty, łożyska toczne powinny być wypełnione specjalnym smarem do łożysk. Fabryka zaleca smar stały FIAT NIR 3. [podobne: szkoła paralotniowa, serwis samochodów, części samochodowe ]
Nie należy jednak całego wnętrza piasty wypełniać smarem, a włożyć do niej maksimum 30 g. Należy unikać również zbyt dużej ilości smaru w kapturku osłaniającym piastę. Wystarczy tam w zupełności 25 g.
Podczas jazdy 4 osób z bagażem ze średnią prędkością ciśnienie w ogumieniu przednich kół powinno wynosić 1,1 kG/cm2, a tylnych — 1,8 kG/cm2. Jeżeli jedzie 5 osób z bagażem na długich przelotach z maksymalną prędkością, ciśnienie w ogumieniu przednich kół powinno wynosić 1,2 kG/cm2, a tylnych — 2,0 kG/cm2.
Sprawdzać i ewentualnie regulować zbieżność należy co 20 000 km. Do pomiaru zbieżności kół samochód musi być odpowiednio przygotowany, a więc musi mieć napompowane koła do odpowiedniego ciśnienia, skasowane luzy łożysk piast oraz być obciążony maksymalnym ładunkiem, zgodnie z dopuszczalnymi normami.
Przebieg pomiaru i regulacji zbieżności powinien odbywać się w sposób opisany w Części pierwszej.
Jeżeli przy pomiarach okaże się, że zbieżność nie jest prawidłowa (2 do 4 mm), wówczas należy przeprowadzić regulację zbieżności kół przednich w następujący sposób: rozluźnić nakrętki Śrub mocujących boczne drążki kierownicze i obracając oba drążki regulacyjne skrócić je lub wydłużyć w zależności od wyniku pomiarów.

Comments Off