odksztalcenia kola i nawierzchni
odkształcenia koła i nawierzchni można porównywać (np. poruszanie się koła o ogumieniu elastycznym po nawierzchni miękkiej). W przypadku a) kierunek reakcji Z jest pionowy do góry. Podczas toczenia się koła będzie na niego działać moment oporu toczenia się Mk = Z· a b) reakcja Z ma kierunek działania według promienia do środka koła. Jeżeli przeniesiemy reakcję do środka koła i rozłożymy na składowe (poziomą – Zl i pionową – Z2), otrzymamy siłę oporu toczenia się koła = = Zl. Moment oporu toczenia się równa się wtedy zeru. c) kierunek reakcji Z będzie pośredni między kierunkami odpowiadającymi przypadkom a) i b). Przenosimy punkt zaczepienia reakcji na prostą, poprowadzoną równolegle do powierzchni jezdni przez środek koła, i rozkładamy reakcję na siłę prostopadłą do powierzchni jezdni Z2 i równoległą do niej Zl. W tym przypadku na koło działa moment oporu toczenia się koła Mk = Z2 a oraz siła oporu toczenia się Zl. Ruch koł a samochodu na oponie pneumatycznej po nawierzchni drogowej twardej odpowiada przypadkowi a). [więcej w: legalizacja butli lpg poznań, depollution system faulty citroen, akumulatory kraków kobierzyńska ]