Foteliki samochodowe
Rajdowe i dzieciece foteliki samochodowe.

Doswiadczenia wykazuja, ze w granicach nieznacznych zmian obciazen kola powierzchnia dotyku wzrasta w przyblizeniu w prostym stosunku do obciazenia

Posted in Uncategorized  by admin
June 8th, 2018

Doświadczenia wykazują, że w granicach nieznacznych zmian obciążeń koła powierzchnia dotyku wzrasta w przybliżeniu w prostym stosunku do obciążenia. W ten sposób nacisk jednostkowy na nawierzchnię na płaszczyźnie dotyku praktycznie pozostaje niezmienny. Przy nawierzchniach twardych, mokrych obserwujemy zjawisko odwrotne współczynnik przyczepności wzrasta pod wpływem powiększenia się nacisku koła samochodu. Powstaje to wskutek wyciskania błonki wilgoci z płaszczyzny dotyku przy dużym nacisku jednostkowym. Zaobserwowano, że w celu wywołania poślizgu koła samochodu lub też jego ślizgania się należy użyć siły większej niż do utrzymania poślizgu lub ślizgania się koła będącego już w tym stanie. W związku z tym rozróżnia się współczynnik przyczepności statyczny i dynamiczny. Współczynnik przyczepności dynamiczny występuje w czasie ruchu samochodu współczynnik statyczny występuje przy ruszaniu z miejsca. Współczynnik przyczepności statyczny ma większą wartość niż współczynnik dynamiczny, wyłączając nieznaczne szybkości poślizgu. Przy zwiększeniu się szybkości poślizgu lub ślizgania się kół współczynnik przyczepności maleje. Dotyczy to zwłaszcza nawierzchni mokrych. Przy drogach gruntowych, szczególnie piaszczystych, współczynnik przyczepności zależy od ciśnienia wewnątrz opony samochodu. Współczynnik ten wzrasta przy zmniejszeniu się ciśnienia wewnętrznego. Zależność współczynnika przyczepności od ciśnienia wewnątrz opony jest inna na gruncie mokrym. Badania dokonane dla mokrego piasku i mokrej gliny wykazały, że ze wzrostem obciążenia współczynnik przyczepności początkowo maleje, a następnie wzrasta (występuje to przede wszystkim przy mokrej glinie). [więcej w: przeciski pod drogami, spreżyny talerzowe, Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym przeciski pod drogami spreżyny talerzowe