Foteliki samochodowe
Rajdowe i dzieciece foteliki samochodowe.

Budowa układu hamulcowego

Posted in Uncategorized  by admin
September 6th, 2016

Hamulce hydrauliczne w samochodach FIAT 850, działające na wszystkie cztery koła jezdne, są typu bębnowego samowzmacniającego (tzw. szczeki pływające). W tego rodzaju hamulcach dolne końce szczęk są osadzone na sworzniach oporowych umieszczonych w specjalnym łączniku nie zespolonym z tarczą hamulcową. Szczęki hamulcowe dociskane są do bębna przez rozpieracz hydrauliczny.
Budowę hamulca hydraulicznego (nożnego) i mechanicznego (ręcznego) ilustruje rysunek 3.36.
Warto zwrócić uwagę na to, że okładziny cierne szczęk hamulcowych nie są nitowane do szczęk, lecz klejone specjalnym klejem. Czynność ta wymaga przestrzegania ścisłej technologii, aby uzyskać prawidłowe połączenie warstwy okładziny z metalem szczęki.
Zastosowanie klejonych okładzin zwiększyło wydatnie ich trwałość. Praktycznie mogą się one zużywać prawie aż do samego metalu szczęki hamulcowej, co przy umiarkowanej jeździe powinno starczyć na pełny przebieg międzynaprawczy samochodu.
Do interesujących odmienności w systemie regulacji odstępu między okładzinami ciernymi a powierzchnią wewnętrzną bębna hamulcowego jest rozwiązanie (zastosowane również w samochodach FIAT 500 D), w którym zamiast mimośrodów regulacyjnych zastosowano urządzenie do samoczynnego regulowania tego odstępu.Urządzenie to, znajduje się w kołach przednich i tylnych. Składa się ono dla każdej szczęki z dwóch gwintowanych tulei skręcanych ze sobą, które nakłada się na trzpień w tarczy hamulca, dwóch podkładek ciernych w kształcie pierścieni oraz sprężyny mającej za zadanie dociskać te podkładki do powierzchni bocznych szczęki hamulcowej, w której znajduje się specjalny podłużny otwór.Z tym urządzeniem współpracuje również sprężyna ściągająca stale obydwie szczęki razem do siebie. Luz między otworem tulei oraz między tuleją luzem między szczęką w szczęce a średnicą gwintowanej a trzpieniem tarczy hamulca jest więc a bębnem. [podobne: samochody dostawcze, samochody policyjne, szyby samochodowe ]
Z chwilą naciśnięcia nogą na pedał z pompy, działając na tłoczki rozpieracza, i następnie dociska okładzinę cierną nacisku nogi na pedał sprężyna ściąga pokonując opór podkładek ciernych i między okładziną a bębnem.
Do interesujących szczegółów konstrukcyjnych układu hamulcowego omawianych samochodów należy konstrukcja samych bębnów hamulcowych, które mają odmienną budowę dla kół przednich i tylnych. Bębny przednich kół są wykonane z żeliwa i stanowią jedną całość z piastą koła, natomiast tylne z żeliwa albo ze stopu aluminium z wtopioną jako wzmocnienie wkładką żeliwną.
Modele FIAT 850 Coupe i Spider mają zastosowanie na wszystkie 4 koła jezdne hamulce tarczowe z samoczynną regulacją luzu między nakładkami i tarczą hamulca. Z wyjątkiem czynności wymiany nakładek, które wykonuje się w razie potrzeby, pozostałe czynności przy układzie hamulcowym tych modeli są analogiczne jak przy samochodach FIAT 850 Standard i Special.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)